Så har jeg været i gang med nogle UDT eksperimenter. Efter at have viklet nogle nye sekundær spoler og lavet en fuglerede med en effekt op-amp (gammel udgået L165) har konstruktionen fået noget mere effekt. Målingerne foretages nu med et højopløsnings 4 kanals oscilloskop så både indgangs- og udgangseffekten måles samtidigt. Strømmålingerne er lavet med hhv. en strømprobe og en (ikke induktionsfri) modstand på 0,1 Ohm og 0,5uH.
Primær siden er parallelkoblet med en kondensator og har resonans ved omkring 22 kHz. Som det ser ud i øjeblikket, indtil jeg kom til at brænde forstærkeren af, kommer der mellem 1,1 og 1,2 gange mere effekt ud på sekundæren end der sendes ud af forstærkeren. Udgangs impedansen er ikke målt så belastningen er ikke nødvendigvis optimeret til maksimal effektoverførsel.
Forstærkeren er med termisk overbelastnings beskyttelse men kan ikke klare en direkte kortslutning ved høj spænding. Den kørte kun på en enkelt forsyningsspænding med kapacitiv kobling på både indgangssiden og udgangssiden. Udgangskondensatoren blev muligvis kortsluttet med en prøveledning så transformatoren blev drevet direkte mellem udgangen og den negative forsyningsspænding (stel).
Jeg leder efter en anden forstærker, jeg burde have liggende, men indtil videre uden held. Måske må jeg vente til butikkerne åbner.
/Ole