Quote Anders:
“På side 77 står der "The output does not influence the input in any way". Transformatoren er altså unidirektional. (her er basisspolen uden midtpunktsudtag)
Observerede du det? Det synes jeg er et vigtigt spørgsmål.
Jeg synes ikke at der står at transformatoren er OU før side 79.”
Svar: Jeg er netop meget opmærksom på den unidirektionale egenskab og ved resonans er det tydeligt at en strømændring på sekundær direkte påvirker primærstrømmen. Dette forhold er meget vanskeligt at se når primær er ”åben” uden resonanskondensator og fasevinklen er stor, og kan kun iagttages som en svag faseforskydning. Ved input på sekundær forekommer en spænding på primær. Denne spænding kan trimmes til et minimum ved forskydning af spolerne, men i mit tilfælde ikke til nul, kun til et minimum.
Quote Anders:
“På side 78 står der ligeledes "The output does not influence the input in any way". Transformatoren er altså unidirektional. (her er basisspolen forsynet med midterudtag, og viklingsretningen er forskellig på de to halvdele.
Observerede du det? Det synes jeg er et vigtigt spørgsmål.”
Svar: Samme observation som ovenstående. Primærviklingens placering er dog mere kritisk, men langt fra uhåndterbar. Hvis spolerne er fysisk som tegningerne viser på side 78, har primærspolens placeringen en tolerance på ca. 0,5 spolebredde uden det ændrer meget på forholdene.
Quote Anders:
”På side 79 står der: REMARK: The position of the coils must be adjusted until the output has zero influence on the input.
Da det understreges, må det jo være vigtigt. Gjorde du det?”
Svar: Er særdeles opmærksom på dette, netop fordi dette er kendetegnet ved en unidirektionel trafo, men i mine opbygninger erfarer jeg ikke de angivne forhold til fulde. Der bliver under ”Comment:” fortalt at spolelængde, trådlængde og diameter ikke er vigtige, hvorfor jeg forventede at kunne lave en næsten kopi med de samme egenskaber som beskrevet.
Quote Anders:
”I øvrigt bruger Don et gnistgab, når han vil have OU. jeg er ikke sikker på at en signalgenerator har helt samme virkning.
I øvrigt bruger Don en capictor i shunten, og han jordforbinder den kortsluttede spole gennem en variabel resistor, hvis jeg forstår tegningen på side 79 korrekt. Det kunne måske være afgørende.”
Svar: Jeg tænker det samme, men har ikke prøvet disse forhold. Jeg vil nok først prøve med andre dimensioner af spolerne inden videre afprøvning.
Venligst Esben