Author Topic: En demo af en OU transformer  (Read 45081 times)

anders

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
Re: En demo af en OU transformer
« Reply #120 on: September 10, 2014, 09:53:10 pm »
I øvrigt er Fig. 6 på side 81 nærmest identisk med den frienergimaskine som et delvist anonymt medlem demonstrerede i Valby Kulturhus for nogen tid siden.

Maskinen var vel nærmest en kopi af Alfred Hubbards maskine fra omkring 1920

http://fuel-efficient-vehicles.org/energy-news/?page_id=1164

anders

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #121 on: September 11, 2014, 09:55:11 am »
Jeg tror det var Vladimir Utkin, som henviste til denne patentansøgning:
http://www.free-energy-info.com/PatD25.pdf
I denne patentansøgning, (US 2007/0007844 A1 11 th January 2007 Inventor: William N. Barbat ) beskrives en lignende energi generator med en kortsluttet spole.
Der lægges meget vægt på at mens primæren kan være almindelig lakisoleret kobbertråd, så skal den kortsluttede sekundær være af et andet materiale. Forfatteren er begejstret for exotiske materialer som guldtråd coated med indium-antimonid, men mener dog at uisoleret kobbertråd, som ved opvarmning er coated med sort kobberoxid kan bruges.  Den kortsluttede spole skal belyses med en eller anden form for elektromagnetisk stråling, som kan være lys fra en glødelampe, eller mere exotisk gammastråling fra en radiumkilde. Antageligt kan sollys også anvendes. Hvis man har et gnistgab har man måske nogen radio-frekvenser, som kan stå i stedet for belysning.
En lidt fascinerende ide at det spiller en rolle hvilke materialer der anvendes til viklingerne i en transformer....

anders

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
Alek og Thane Heins
« Reply #122 on: September 12, 2014, 12:16:18 am »
William Alek fortæller ved TeslaTech konferencen 2014 at han efter at have bygget forskellige fungerende OU-apparater faldt over Thane Heins OU-transformatorer og byggede dem efter. De imponerede ham meget, og det er Thane Heins transformatorer han bygger for tiden, i en lidt forfinet version, og det er dem han vil bruge nogle måneder endnu. De første par måneder  fik han kun milliwatt ud, ligesom os. Nu har har lært nok til at skalere det op til watt. Han siger at Floyd Sweet byggede transformatorer, som brugte samme principper. Floyd Sweet havde dog forfinet det mere, og han kunne få kilowatt ud af en meget lille transformatorkerne. Alek forudser at hans transformatorer efterhånden kommer til at ligne Floyd Sweets mere.
Han siger også at han kun bruger hylde-varer til sine transformatorer. Tråden er helt almindelig lakeret kobbertråd.
« Last Edit: September 12, 2014, 07:22:14 am by anders »

esben

• DIFØT medlemmer
  • Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Alek og Thane Heins
« Reply #123 on: September 12, 2014, 02:58:27 pm »
William Alek fortæller ved TeslaTech konferencen 2014 at han efter at have bygget forskellige fungerende OU-apparater faldt over Thane Heins OU-transformatorer og byggede dem efter.
Det lyder meget sandfærdigt, og gør det endnu mere vigtigt at fortsætte vores eksperimenter i dette fodspor. Til Anders: Din nye "vinkelmåler" har du næppe købt hos XL-byg. Kan du løfte sløret for hvad den hedder og om den indfrier dine forventninger og ønsker?

Venligst Esben

Ole Nielsen

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
Fasevinkel måling
« Reply #124 on: September 12, 2014, 09:59:54 pm »
Jeg fandt lige denne metode til måling af fasevinklen der er vedhæftet. Se side to i dette dokument: http://homes.et.aau.dk/aer/ET3-9MaaleteknikOgLaboratoriesikkerhed/Resources/3Digitalosc02Ovelsesvejledning.pdf

/Ole

Ole Nielsen

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #125 on: September 13, 2014, 02:46:13 am »
Så lykkedes det at få overskud ud af UDT transformatoren selvom det kun var nogle få mW, så målingerne er behæftet med en vis usikkerhed. Primæren er koblet som en parallel LC-tank. Kun når indgangssignalet til primær tanken er fuldt reaktivt (fasedrejning på 90 grader) kommer der mere ud på sekundæren. Transformatoren er lavet efter Paul Raymond Jensens beskrivelse vist tidligere under dette emne.

Som spændingskilde er benyttet en funktionsgenerator med sinus signal og en udgangsimpedans på 50 ohm.

Når indgangsspændingens frekvens justeres til resonans i LC-kredsen giver det ingen ændring i indgangseffekten når transformatoren belastes eller kører i tomgang. Selv en kortslutning på sekundæren ændrer ikke indgangseffekten. Der sker blot en svag fasedrejning hvor spændingen stiger en anelse og strømmen falder en anelse. Der kommer ingen overskudsenergi i denne tilstand. Ikke engang omkring tabsfri overførsel opnås. Kernen er ikke fuldt magnetiseret hvilket måske har en effekt. Der skal laves et udgangstrin til at drive transformatoren for at få den ønskede tomgangsflux i kernen.

Mine beregninger er stadig ikke korrekte med hensyn til transformeringsforholdet mellem indgangs og udgangssiden. Kompensationsviklingen ser dog ud til at være korrekt dimensioneret i forhold til sekundær viklingen når transformatoren kører uden faseforskydning. Så tilbage til tegnebrættet.

Fasedrejning
Her er et dokument der beskriver fire forskellige metoder til måling af faseforskydning med et oscilloskop: http://eeshop.unl.edu/pdf/OscilloscopeTutorial--PhaseMeasurement.pdf
Der beskrives fordele og ulemper ved de forskellige målemetoder. Der er også vist metoden fra den foregående post.

Venlig hilsen
Ole

anders

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #126 on: September 15, 2014, 10:08:48 am »
Selv en kortslutning på sekundæren ændrer ikke indgangseffekten. Der sker blot en svag fasedrejning hvor spændingen stiger en anelse og strømmen falder en anelse. Der kommer ingen overskudsenergi i denne tilstand. Ikke engang omkring tabsfri overførsel opnås.

Når udgangen er kortsluttet, så er udgangseffekten = 0. Så der kommer vel ingen overskudsenergi, og der er vel heller ikke tabsfri overførsel med kortsluttet udgang.

Du observerede OU under et sæt omstændigheder, og ingen OU med kortsluttet udgang? Eller siger du at du ikke ser OU ved resonans, men nok under andre omstændigheder? Det er lidt uklart....

Ole Nielsen

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #127 on: September 16, 2014, 04:39:11 am »
Du observerede OU under et sæt omstændigheder, og ingen OU med kortsluttet udgang? Eller siger du at du ikke ser OU ved resonans, men nok under andre omstændigheder? Det er lidt uklart....

Jeg skal prøve at lave målingerne igen. Strømmen kan have været målt enten ind i parallel svingningskredsen eller i selve svingningskredsen hvor strømmen er stor ved resonans, men ude af fase med signalgeneratoren. Hvis proben var klipset om den forkerte ledning under skiftet mellem ind- og udgangssiden kan der være begået en fejl her.

Jeg har bestilt et fire kanals oscilloskop, så proberne ikke skal flyttes mellem indgangssiden og udgangssiden, hvilket gør det lettere, at måle når der foretages ændringer i frekvens og spænding. Det kunne måske klares med en dobbelt BNC omskifter og to sæt prober, men det tænkte jeg først på efter at have bestilt instrumentet.

Der mangler også opbygning af et udgangstrin så kernen bliver magnetiseret rigtigt. Her kan anvendes en power operationsforstærker evt. efterfulgt af et transistor udgangstrin.

/Ole

Ole Nielsen

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #128 on: September 21, 2014, 11:32:24 am »
Så har jeg været i gang med nogle UDT eksperimenter. Efter at have viklet nogle nye sekundær spoler og lavet en fuglerede med en effekt op-amp (gammel udgået L165) har konstruktionen fået noget mere effekt. Målingerne foretages nu med et højopløsnings 4 kanals oscilloskop så både indgangs- og udgangseffekten måles samtidigt. Strømmålingerne er lavet med hhv. en strømprobe og en (ikke induktionsfri) modstand på 0,1 Ohm og 0,5uH.

Primær siden er parallelkoblet med en kondensator og har resonans ved omkring 22 kHz. Som det ser ud i øjeblikket, indtil jeg kom til at brænde forstærkeren af, kommer der mellem 1,1 og 1,2 gange mere effekt ud på sekundæren end der sendes ud af forstærkeren. Udgangs impedansen er ikke målt så belastningen er ikke nødvendigvis optimeret til maksimal effektoverførsel.

Forstærkeren er med termisk overbelastnings beskyttelse men kan ikke klare en direkte kortslutning ved høj spænding. Den kørte kun på en enkelt forsyningsspænding med kapacitiv kobling på både indgangssiden og udgangssiden. Udgangskondensatoren blev muligvis kortsluttet med en prøveledning så transformatoren blev drevet direkte mellem udgangen og den negative forsyningsspænding (stel).  :'(

Jeg leder efter en anden forstærker, jeg burde have liggende, men indtil videre uden held. Måske må jeg vente til butikkerne åbner.

/Ole

anders

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #129 on: September 22, 2014, 05:23:50 pm »
Det lyder meget lovende. Hvad er det for en strømprobe du bruger?
Jeg anskaffede en strømprobe, men det viste sig at være en 1000 A model jeg fik fat i. Målenøjagtigheden er ca +-1 A.  Det er meget optimistisk, hvis man tror den bliver relevant for OU forsøgene i nær fremtid. Den egner sig vist mest til N-maskine forsøg.

Ole Nielsen

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #130 on: September 23, 2014, 02:59:45 am »
Hvad er det for en strømprobe du bruger?

Det er en Aim I-prober 520 købt her: http://www.nortelcoelectronics.dk/dk/TTi-I-prober-520?cat=5294. RS-Components sælger den også.

• Wide dynamic range of 10mA to 20A pk to pk
  • Wide bandwidth of DC to 5MHz

Jeg anskaffede en strømprobe, men det viste sig at være en 1000 A model jeg fik fat i.
Du kan forøge følsomheden ved at vikle lederen flere omgange omkring strømproben. Læg f.eks. 10 vindinger på og få 10 gange større følsomhed (100A i stedet for 1000A). Ulempen er, at der introduceres mere selvinduktion i lederen, hvilket kan dæmpe de høje frekvenser.

Da det er en transformator, der måles på, kan man nøjes med en rogowski spole som kun kan måle AC strøm. Strømproben består af både et hall element og en Rogowski spole samt en bredbånds præcisionsforstærker for, at kunne klare både DC og AC strøm. Jeg har ikke kunnet finde priser på Rogowski spoler: http://www.metric.dk/produkter/automation/energi-monitorering/stroemmaling-med-rogowskispoler/

anders

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #131 on: October 05, 2014, 07:37:33 pm »
http://quantamagnetics.com/

Det er i øvrigt mit indtryk at Quanta Magnetics bruger noget der ligner den unidirectionale transformator i deres toroid-generator i deres T2 generator.
Derved forenes Bedini og Alek-transformeren, fordi Quanta Magnetics  primært bruger avancerede Bedini generatorer.

anders

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
Kuriositet
« Reply #132 on: November 07, 2014, 10:12:21 pm »
Bill Alek arbejder sammen med rumvæsenet "Polarlys". Jeg var i forhandlinger med rumvæsenet i dag. Det forekommer mig at det er noget der ikke sker hver dag. Behageligt rumvæsen (det fremtræder i menneskelig skikkelse i form af en svagt overvægtig dame). De regner stadigt med at kunne levere frienergi-enheder januar-februar 2015.

anders

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #133 on: January 20, 2015, 08:52:53 pm »
Bill Alek har nu små 100 Watt generatorer, som han mener vil virke andre steder end i hans laboratorium....
ca 7000 DKK per stk.

anders

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #134 on: February 10, 2015, 11:02:21 pm »
Det er måske en uge siden at Bill Alek tilbød en 100 W generator til sine nære forbindelser. Her i weekenden er det så blevet til en 250 W generator.
Det synes jeg lyder interessant. Det er der mange andre der gør. Han er tilsyneladende i øjeblikket helt overvældet at tilbud fra folk, der gerne vil købe.
Jeg tror jeg skal møde Bill i denne måned. Så må vi se om han måske har en generator til overs til mig....