Så fik jeg langt om længe lavet nogle formler til beregning af UDTen .
...
Beregningerne er vedhæftet som en pdf-fil (122kB).
Jeg synes Oles beregninger er tung læsning. Man skal tænke en del over hver enkelt sætning. Der står fx Reluktansen er lig vindingstallet delt med induktansen. Som jeg ser det, så er reluktansen ikke afhængig af vindingstallet, men induktansen er proportional med kvadratet af vindingstallet. Jeg synes derfor det ville lyde mere rigtigt, hvis man sagde at Reluktansen er lig kvadratet på vindingstallet delt med induktansen.
I ligning (1) er da også anvendt et kvadrat. 30 må være antallet af vindinger i hver sekundærspole. Men det må være reluktansen og ikke induktansen der beregnes.
I ligning (2) må det være reluktansen og ikke induktansen der beregnes.
I ligning (3) og (4) må det være reluktansen af halvdelen af sekundærkredsen, og ikke induktansen af primærkredsen, som beregnes.
I ligning (5) må det være reluktansen af primærbenet med evt luftspalte. Men man laver vel målingen uden luftspalte mellem kernerne.
Når Ole skriver mH-1, så mener han (mH)-1 = kH-1, så enheden mH-1 er misvisende. kH-1 ville være bedre.
I ligning (16) postuleres det at den magnetomotoriske kraft i sekundærkredsen er 15A. Det må være et argument om at kernen skal drives til mætning, som ligger bag dette postulat.
I ligning (17) siges det at den magnetomotoriske kraft fra hver sekundærspole må være det halve af 15A. Men det er vel ikke rigtigt, da felterne for de to spoler modvirker og ophæver hinanden. Så vi kunne have 150 A gennem sekundærspolerne uden at nå op på en magnetomotorisk kraft på 15A.
I ligning (18) divideres med Rms1. Det skulle snarere være Rms1_s2, hvis man ser bort fra den primære gren. For så er den effektive reluktans Rms1_s2 og ikke Rms1.
Ligning (20) er ikke så heldig, når man i ligning (18) så bort fra primærgrenen.
Ligning (21) argumentet at der er samme elektromotoriske kraft på begge sekundærben, fordi de ligger parallelt med primærbenet, holder vel ikke. Det er vel uafhængigt af primærbenets eksistens. Ligning (21) virker meget tvivlsom. Som nævnt ophæver de to sekundære vindinger hinanden i sekundær kredsen. Derfor kan man sige at ligning (21) er helt forkert når man betragter sekundærkredsen. Hvis man er interesseret i fluxen i primærkredsen ville man vel vælge en anden beregningsvej, en anden tankegang.
Ligning (23) ser jeg ikke noget godt argument for. Det siges at den magnetomotoriske fraft i primæren skal være 6 gange så stor som den magnetomotoriske kraft i hver sekundær. Måske forsøger Ole at beregne virkningen af en magnetomotorisk kraft fra en sekundærspole på primærgrenen.
I ligning (24) siges det at den magnetomotoriske kraft fra FB-spolen bør være 1/3 af den elektromotoriske fra primæren. Jeg savner begundelsen for denne påstand. Jeg får i stedet at ønsket om at reluktansen i primær-grenen skal være 3 * reluktansen i hver sekundærgren forenet med ønsket om at den magnetomotoriske kraft fra FB spolen skal ophæve den magnetomotoriske kraft af hver sekundærspole (når vi betragter virkningen på primærspolen) betyder at den magnetomotoriske kraft i feedbackspolen skal være lig den magnetomotoriske kraft fra hver sekundærspole. Dvs at vindingstallet i FB-spolen skal være lig vindingstallet i hver sekundærspole.