Jeg har lidt tid til at kigge på transformeren i dag.
Min frekvensgenerator er imidlertid ophørt med at fungere. Det gør det jo lidt vanskeligere.
Min sidste fungerende audio-forstærker er designet så ingen af højttalerens to ledninger må være jordforbundet. Den består vel af 4 forstærkere, der er brokoblet 2 og 2. Jeg har selv bygget den, men jeg husker ikke lige denne detalje. Så hvis man forbinder et oscilloskop eller lignende både til indgangen og udgangen, så går det galt. Når man måler på sådan en transformator, så bliver der hurtigt behov for fæles jord mange steder, og så er sådan en forstærker uegnet. Man skal bruge en audioforstærker som uden problemer kan fungere med samme jord på indgang og udgang.
I øvrigt har den tilbøjelighed til at gå i selvsving, hvis man forbinde udgangen til indgangen på en eller anden måde, selv med en jordforbindelse. Med en båndbredde på 1 MHz, så opstår der nemt en eller anden frekvens, hvor den kan svinge.
Måling af faseforskel med et almindeligt oscilloskop som mit er vanskeligt.
Jeg fik målt faseforskellen ved 1 kHz på transformeren vha Lissajous figurer til 31 grader, med cosinus(phi)=0.86. Jeg havde givet mig selv de indtryk at faseforskellen var ca 90 grader. Så er der muligvis ikke OU ved 1 kHz. Det viser at man skal ikke lave disse forsøg uden et ordentligt udstyr til måling af faseforskel eller indgangseffekt. William Aleks udstyr er det helt rigtige, men dyrt. Mit er meget billigere, men egentligt ikke egnet. Esbens er bedre, men måske stadigt ikke optimalt.
Man har vel som minimum brug for et oscilloskop med 2 kanaler og matematiske funktioner, der tillader enten at finde fasen på en nem måde, eller direkte at finde effekten ved multiplikation af de to kanaler, og beregning af en gennemsnitsværdi.